Răspuns CJ Vâlcea și primării la comunicatul Asociației Kogayon referitor la refuzul parteneriatului pentru proiectul geoparcului
11 Aug 2022În urma comunicatului nostru (https://www.facebook.com/101123197946813/posts/914304876628637/) prin care anunțam decizia politică a primarilor și a conducerii Consiliului Județean Vâlcea de a refuza parteneriatul pentru proiectul Geoparcului UNESCO Oltenia de sub Munte, am primit astăzi răspunsul acestora cu o încercare dezamăgitoare de justificare.
Îl vedeți în cele două pagini cu multe ștampile și semnături.
Le-am și răspuns urmatoarele:
Mulțumim pentru răspunsul prin care justificați refuzul parteneriatul pentru proiectul Geoparcului UNESCO Oltenia de sub Munte.
Vă mulțumim și pentru felicitările și laudele pentru inițiativă. Ne bucurăm că această inițiativă este considerată una care “ar putea contribui la dezvoltarea durabilă a zonei și nu numai”.
Dar asta nu ne ajută absolut deloc nici pe noi, nici proiectul și nici nu contribuie cu nimic la dezvoltarea zonei, ba dimpotrivă.
Acest refuz al parteneriatului de către autoritățile locale doar ne îngreunează eforturile și întârzie îndeplinirea obiectivelor noastre și ale tuturor partenerilor noștri, anume cele de promovare și valorificare a patrimoniul natural și cultural local în folosul comunităților locale, al vizitatorilor și al regiunii.
Sperasem că acestor demersuri și eforturi li se vor alătura și autoritățile locale, pentru că doar împreună putem face mai multe, mai bine și mai repede.
Refuzul acesta este pentru noi dezamăgitor fiindcă ajunsesem în pragul semnării parteneriatului. Ni se spusese în repetate rânduri, de către reprezenții autorităților locale, că acesta va fi semnat fără probleme dacă va conține clauze referitoatre la temerile față de eventualele restricții.
Iar acest refuz nu este după “corespondența dintre Asociația Kogayon și Consiliul Județean Vâlcea la nivelul anului 2022”, ci după 3 ani de când am demarat și construit proiectul, în care au avut loc zeci de întâlniri, discuții și dezbateri cu primarii, consilierii locali, cetățenii și politicieni, dintre care mulți susțin proiectul.
Una dintre marile noastre dezamăgiri este că primarii și conducerea Consiliului Județean Vâlcea au decis acest refuz în numele comunității, fără ca parteneriatul proiectului pentru care ne felicitați și lăudați să ajungă să fie propus, discutat, dezbătut și votat în consiliile locale și cel județean, așa cum era planul propus chiar de către Consiliul Județean. Și mai ales că noi am solicitat acest lucru primăriilor (degeaba) de mai bine de 2 ani.
Suntem foarte dezamăgiți și de justificarea răspunsului, fiindcă noi credeam că nelămuririle fuseseră lămurite și depășite și am fi putut să încercăm să le lămurim încă o dată dacă ni s-ar fi cerut aceasta.
Concret, față de cele două motive ale refuzului invocate în adresa primită azi, vă aducem la cunoștință următoarele:
Existența unor “aspecte neclare care pot induce în eroare factorii de decizie la nivelul OUG 57/2007”.
Neclaritățile legislative pot fi lămurite de către juriști specialiști, de care credem că primăriile și Consiliul Județean dispun și/sau prin solicitări către autoritățile în măsură.
Din punctul nostru de vedere aceste nelămuriri au fost lămurite pe cale oficială încă de acum un an, când Instituția Prefectului Județului Vâlcea a solicitat, primit și transmis primăriilor puncte de vedere oficiale de la Comisia Națională a României pentru UNESCO și Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate. În acestea se menționează foate clar că “Geoparcul UNESCO nu este o arie protejată, nu impune restricții și nu creează obligații, nu implică nicio restricție asupra vreunei activități economice efectuate pe teritoriul său”.
2. HG 332/2019 ca alternativă, “inițiativă a statului român la care o să achiesați”.
Considerăm că sunteți într-o mare eroare. Un Geoparc nu se poate compara cu un Comitet de masiv înființat conform HG 332/2019.
Comitetul de Masiv Parâng este un organ consultativ multijudețean care poate face propuneri în domeniul politicilor publice către Ministerul Agriculturii.
Geoparcul este un concept și un program concret, de dezvoltare a unui teritoriu bine definit, individualizat și evaluat, pe baza unor standarde și experiențe internaționale, recunoscute ca viabile la nivel global.
Eventual cele două pot fi complementare, un geoparc având capacitatea de a sprijini eforturile de dezvoltare a unor zone, inclusiv cele montane, dar poate aduce în plus dimensiunea internațională, prin apartenența la o rețea globală, sub o etichetă de mare anvergură. Legea muntelui poate oferi cadrul dezvoltării în context național, pe când geoparcul UNESCO înseamnă o dezvoltare în context internațional.
În continuare nu înțelegem motivele deciziei pe care ne-ați comunicat-o astăzi dar am luat act de ea și o considerăm o decizie politică, puternic defavorabilă Olteniei de sub Munte.
Suntem în continuare la fel de determinați să ducem mai departe proiectul Oltenia de sub Munte Geoparc UNESCO alături de cei peste 80 parteneri locali și naționali care ne-au fost și ne sunt alături: antreprenori, meșteri locali, societate civilă, autorități și politicieni.
Sperăm că vom putea relua cândva dialogul și cu autoritățile locale ai căror actuali conducători le refuză acest proiect, așa cum în alte județe ale țării s-a înțeles și s-a putut.
Noi credem cu tărie ca acest proiect poate contribui semnificativ la dezvoltarea și promovarea potențialului turistic al Olteniei de sub Munte, prin valorificarea patrimoniului natural și cultural local în folosul comunităților și vizitatorilor.